Gyakorló orvosként rendkívül fontos megértenünk, hogy milyen körülmények befolyásolják az orvos-beteg kapcsolatot. Az internet egy ilyen fontos „körülmény” lehet. Bármilyen panasz, tünet esetén az emberek egyre gyakrabban fordulnak első lépésben az internethez. Ennek azonban többféle következménye is lehet. Szerencsés esetben ez előremutató, önképzéshez vezet, de sajnos időnként a páciens teljes megtévesztése, tévútra terelése történik.
Mit értünk a jó orvos-beteg kapcsolaton?
A megfelelő orvos-beteg kapcsolat elengedhetetlenül fontos a gyógyuláshoz. Ez akkor nevezhető megfelelőnek, ha a betegek megfogadják a kezelőorvosuk terápiás és életviteli tanácsait, sikerül, olyan terápiás eljárást találni, amely a betegség és a beteg számára is elfogadható és hatékony. Az orvos-beteg kapcsolatot számos kutatás vizsgálta és vizsgálja, fontos tudnunk, hogy az online életterek hogyan befolyásolják a betegek együttműködését, és mit tegyünk ebben az új helyzetben.
Mi is az alapvető probléma?
A beteg és az orvos között alapvetően aszimmetria van, mivel a beteg a betegségére vonatkozóan kevesebb vagy nem megfelelő információval rendelkezik, mint az orvos. Emiatt a beteg kiszolgáltatott helyzetben érezheti magát, így nem meglepő, hogy minden eszközt megragad, hogy megteremtse az egyensúlyt.
Napjainkban minden információ megtalálható az interneten, amivel egy orvos rendelkezik. Ez azonban messze nem jelenti azt, hogy a beteg ezeket helyesen fel is tudja használni.
A helyzetet tovább nehezítheti a beteg bizalmatlansága, melyet csak erősíthetnek „az alternatív egészségügyi információk”, amelyek gyakran könnyebben elérik a felhasználókat, mint a tudományos igazoláson, ill. megtapasztaláson nyugvó tények. Így az orvos-beteg kapcsolatot (különösen az első találkozásnál) nagyban befolyásolja a beteg által megszerzett információk milyensége.
A pozitív hatások :)…
Megfigyelhetünk pozitív és negatív hatásokat is egyaránt. Az egyik legfontosabb pozitív hatás a beteg aktívabb, bátrabb részvétele a kezelésben, a páciens felelősségvállalása. Az orvoslás mindig interaktív kell hogy legyen, a beteg nem lehet csupán „elszenvedője” a kezelésnek. A betegek nagyobb aktivitása jobb terápiás eredményeket, magasabb elégedettséget eredményez a kutatások szerint.
…és a negatívak :(
Sajnos, van azonban negatív hozadéka is a jelenségnek. Az egyik leggyakoribb az „öndiagnózis” felállítása. Ilyen esetben gyakran megkérdőjeleződik az orvos szakértelme, néha irreális elvárások jelenhetnek meg a kezeléssel kapcsolatban. Ennek oka általában a hiányos, nem megfelelő vagy pontatlan ismeretek.
Mégis, mit tehetünk?
Jót, jó helyről!
A tény, hogy a beteg először az internethez fordul, azt mutatja, hogy meg szeretné érteni a tüneteinek, panaszainak az okát. Aktív részese akar lenni –természetesen, nagyon helyesen- a gyógyulási folyamatnak. Ezt kell az orvos-beteg kapcsolat javára fordítanunk. A megfelelő kommunikációval, empátiával, türelemmel minden körülmények között javítható a beteg együttműködése. Fontos a beteg partnerként való kezelése, a diagnosztikus és terápiás döntések átlátását javító betegedukáció.
Jó megoldás, ha maga az orvos, az egészségügyi szektor is ajánl az érintetteknek megbízható internetes forrásokat, ill. segíti a releváns információk kiszűrését.
Fontos, hogy az információ hiteles, felhasználóbarát, és könnyen érthető legyen.
Források:
- Wahl C, et al. Concordance, compliance and adherence in healthcare: closing gaps and improving outcomes. Healthc Q. 2005;8:65-70.
- Zolnierek KB. és Dimatteo MR. Physician communication and patient adherence to treatment: a meta-analysis. Med Care. 2009;47:826-834.
- Laugesen J. et al. The Impact of Internet Health Information on Patient Compliance: A Research Model and an Empirical. Study. J Med Internet Res. 2015; 17:e143.