Dr. House egy zseniális elméjű orvos-diagnoszta, aki azonban kissé barátságtalan, sőt gyakran pimasz, sértő stílust használ. Ez minket, a sorozat lelkes nézőit, persze lenyűgözi, imponál nekünk. De biztos, hogy a kommunikációnak ez a fajtája a legjobb út a páciensek gyógyulásához? :)
Mi is az a nocebo hatás?
A nocebo hatás lényegében a placebo hatás ellentéte. A placebo esetében az ember valamilyen hatástalan dologtól, például hatóanyag nélküli tablettától, jobban érzi magát. Nocebo hatásról akkor beszélünk, ha pl. hatóanyag nélküli tabletta bevételekor jelentkezik kellemetlen mellékhatás. Szélsőséges esetben ezek súlyosak is lehetnek.
Lássunk egy példát!
Egy fiatalember depresszió miatt gyógyszert szedett. Mikor barátnője váratlanul elhagyta, úgy érezte nincs értelme az életének, és az antidepresszáns gyógyszerből egy egész dobozzal beszedett. Ezt követően súlyos tünetek, légszomj, gyengeségérzés lépett fel, mely miatt sürgősségi osztályra került. Itt természetesen próbálták kideríteni, hogy milyen gyógyszerrel „mérgezte” meg magát. Ekkor elmondta, hogy egy gyógyszer vizsgálatban vesz részt, így a hatóanyag nem ismert. A dokumentációt áttekintve kiderült, hogy a fiatalember a placebo csoportba került, hatóanyag nélküli tablettákat szedett. A placebo hatás miatt (hangulata jobb lett a „gyógyszer” szedése óta) azt hitte, hogy ő a hatóanyagot tartalmazó tablettát kapja. Mikor öngyilkossági szándékkal bevette őket, a nocebo hatás miatt komoly rosszulléte jelentkezett.
Természetesen, ez a történet jó véget ért, mikor megtudta, hogy hatástalan anyagot vett be, így nincs életveszélyben, tüneti megszűntek.
No, de nézzük a placebo-nocebo hatást az orvos-páciens kommunikáció szemszögéből!
Ahogy el tudjuk hinni, hogy egy hatóanyag nélküli tabletta jótékony hatással tud lenni a szervezetünkre, úgy képes ennek az ellenkezőjét is elhinni „testünk”.
Azok az üzenetek, amelyek a gyógyítás során érik a pácienst, sokszor akkor is negatív szuggesztióként hathatnak, ha eredetileg segítő szándékkal közölték őket.
Kommunikációnk során több információ tekinthető potenciálisan negatívnak vagy pozitívnak, mint első pillanatban gondolnánk. A páciens számára negatív lehet minden, a szorongását, kétségeit növelő információ.
Negatív szuggesztió lehet akár a váróban ülve az orvos és az ápoló kihallatszó beszélgetése, vagy műtét közben tudattalanul is megértve az akaratlanul is negatív programokat tartalmazó mondatok.
Nos, hazánk egészségügye, sajnos, számtalan példát mutat negatív szuggesztióra :(
Vegyünk például egy műtéti beleegyező nyilatkozatot! Egy ilyet végigolvasva az ember azon csodálkozik, hogy van, aki túléli a beavatkozást. Az egészségügyi intézményekben „beteg”- ként aposztrofálnak bennünket, még akkor is, ha csak jogosítvány hosszabbítás vagy szűrő vizsgálat elvégzése céljából keressük fel a helyet.
Az egészségügyi törvény előírja a korrekt tájékoztatást, és természetesen nem is ennek szükségességét akarom megkérdőjelezni. Azonban néhány tájékoztató, gyógyszer hatás/mellékhatás ismertető, valószínűleg óvatosságból, önvédelemből szinte már valószínűsíti a gyógyszer „élettel össze nem egyeztethető” mellékhatását, vagy a beavatkozás sikertelenségét. Érdemes lenne ezeket átgondolni nemcsak orvos-szakmai, de pszichológiai és kommunikációs szempontból is.
Mit jelent a hatékony, pozitív szuggesztió?
Fontos, hogy a helyzethez illő stílusú, pozitív megfogalmazású legyen, esetleg többször ismételve. Gondoljunk csak a különböző elnevezések jelentéstartalmára! Például, hogy egy nőt terhesnek vagy várandósnak, esetleg áldott állapotban lévőnek nevezünk-e. Habár már azt is elfelejtettük, hogy a tereh szavunk eredetileg örömöt jelentett, idézzük fel Arany János Walesi bárdok című versét…:)
Igazodnunk kell a páciens viszonyítási rendszeréhez, visszajelzéseit folyamatosan figyelnünk kell, hiszen a félreértett üzenet hatástalan, vagy akár káros is lehet.
Maga a kór-ház szavunk is erősen negatív tartalommal bír, de jusson eszünkbe, hogy a hospitalitas latinul vendégszeretetet jelent. Nos, talán ennek szellemében lenne érdemes tovább gondolkodnunk…